Booi Kluiving

Booi Kluiving is theatermaker en maakt voorstellingen over digitale cultuur en technologie. Na zijn afstuderen aan de ArtEZ Toneelschool heeft hij in korte tijd zijn signatuur ontwikkeld onder Theater aan de Rijn en later bij Feikes Huis waar hij vaste maker is.

Kluiving gelooft dat het internet een kleurrijke en positieve plek is en start zijn onderzoeken altijd vanuit persoonlijke fascinaties binnen digitale subculturen. Zijn doel is om traditioneel theaterpubliek in contact te brengen met deze internetcultuur en tegelijkertijd de internetgeneratie een stem op het toneel te geven.

De hele maand januari is de Analoge Meme Maker© van Booi te zien. In deze installatie onderzoekt hij de betekenis van internetmemes:‘Ik word sinds de middelbare school dagelijks met memes geconfronteerd. Toen ik me in mijn voorstellingen op internetcultuur ging richten, begon ik het steeds meer als een unieke beeldtaal te zien. Memes zijn eigenlijk gemeenschapskunst: je bouwt voort op het idee van een ander, binnen bepaalde codes creëer je iets nieuws. De gemeenschap bepaalt wat de beste ideeën zijn –die memes gaan dan viraal.’

Priscilla Koopman

Na haar autisme-diagnose richt Priscilla Koopman (Enschede, 1996) zich op het opnieuw leren begrijpen van zichzelf als neurodivers kunstenaar. In haar schilderijen en tekeningen toont ze unieke etherische wezens die haar universum bevolken. Elke creatie heeft een eigen persoonlijkheid en symboliek.

‘’Ik heb mijn manier gevonden om vrouwelijkheid, mentale gezondheid en perceptie van de wereld op een kleurrijke speelse manier uit te drukken. Verbinding maken met de onschuld van de kindertijd en deze vermengen met een groteske realiteit en morbide elementen is essentieel in mijn werk.  Zo laat ik de schoonheid van elke situatie zien.’

Koopman studeerde in 2018 cum laude af aan de afdeling Fine Arts van het Centennial College in Toronto Canada. Zij won in 2014 de derde prijs in de Kunstbende wedstrijd en nam in 2019 met een eervolle vermelding deel aan de Amsterdam International Art Fair. Priscilla Koopman wordt gerepresenteerd door Beeldend Gesproken en toonde haar werk in 2023 via deze galerie in het Cobra Museum in Amstelveen.

Sarah Jonker

Sarah Jonkers tekeningen zijn poëtisch, humoristisch en theatraal. Haar donkere, absurde universum zit barstensvol afgehakte ledematen en ongepolijste seksualiteit.

In haar spontane composities die gemaakt zijn met Oost-Indische inkt, krijt en waterverf zitten surrealistische en post-expressionistische elementen.

Sarah Jonker (1982) is theatermaker en beeldend kunstenaar. In 2006 studeerde ze af aan de Arnhemse Toneelschool. Ze maakte onder meer voorstellingen bij Likeminds, De Toneelmakerij en ‘t Barre Land. Voor deze en andere gezelschappen maakte ze ook illustraties voor de posters.

In de loop van haar carrière oogstte Sarah lof, zowel in het theater als met haar tekeningen. Ze exposeerde in Arnhem, Rotterdam, Amsterdam, Berlijn en New York.

Lotte Bouwman

Lotte Bouwman is schrijver, journalist en patiënt in de GGZ. Ze werkte onder andere bij NRC en De Volkskrant.

In 2020 protesteerde ze wekenlang voor de deur van het ministerie van Volksgezondheid tegen de wachtlijsten in de GGZ. Inmiddels heeft ze behandeling en kan ze langzaam haar leven weer oppakken.

Op Blue Monday is zij de host van onze talkshow.

Luan Buleshkaj

Luan Buleshkaj is een woordkunstenaar in de breedste zin van het woord en een gevestigde naam in de spoken word-scene in Nederland.

De geboren en getogen Amsterdammer met Kosovaars-Albanese roots maakte daarvoor vooral naam als battlerapper (L-Deep) bij het platform 'Punchout Battles'. Sinds Luan entree maakte in de poëziewereld stond hij al op vele gerenommeerde podia in Nederland. Luan staat bekend om zijn woordspelingen, taalvondsten, ritme en krachtige voordracht.

Luan was al meerdere malen huisdichter bij het BNNVARA-programma Spijkers met Koppen. In 2020 was hij huisdichter bij een wekelijks programma van Pakhuis de Zwijger en won hij met zijn solovoorstelling ‘Leeuwenkind’ de Best of Fringe 2020 tijdens het Amsterdam Fringe Festival en de Shaffy Cheque tijdens de finale van het Amsterdams Kleinkunst Festival. In 2021 organiseerde hij een week lang een spoken word-festival in Theater Bellevue, trad hij samen op met comedian Soundos El Ahmadi bij het VPRO-programma On Stage en werden hij en zijn compagnon Fouad Lakbir genomineerd voor de Culturele Prijs Noord-Holland 2021.

Jesse Laport

Podiumpoëet Laport is een hele mond vol, waaronder: gediplomeerd schrijver, artiest, dichter, docent, muzikant, acteur, redacteur, voice-over, copywriter, curator, organisator en presentator.

Jesse combineert zijn theaterachtergrond, entertainment en experimenteel metrum in zijn performance. Met lachen, huilen, en liever nog denken, zorgt hij met scherpe humor en kritische reflecties voor een onvergetelijke indruk.

Jesse Laport studeerde Docent Theater en Creative Writing aan Hogeschool voor de Kunsten ArtEZ, Arnhem, en is bij CultuurOost opgeleid tot Cultureel educator/creatief docent. Laport is dichter des Gelderlands en stadsdichter Arnhem en won dit jaar de Johnny van Doorntrofee.

Sayaka Abe

Sayaka Abe is geboren in Japan en werkt in Nederland en Japan. Zij voltooide in 2015 haar MA opleiding aan het Sandberg Instituut in Amsterdam.

Centraal in haar werk is de ontmoeting met een persoon of een groep. Haar werk gaat over eenzaam zijn, oud worden of buiten de samenleving staan. Vanuit persoonlijke verhalen die zich ontvouwen tijdens ontmoetingen met deelnemers, onderzoekt ze tegenstrijdige gevoelens die voortkomen uit situaties in het leven  Sayaka werkte eerder in een psychiatrische instelling via de organisatie Het Vijfde Seizoen.

Dries Meddens

Dries Meddens (1970, Nederland) is producent en regisseur. Hij verliet zijn werk als houtbewerker-ontwerper om films te gaan maken.

Na verschillende filmprojecten en een verhuizing naar het Franse platteland maakte hij zijn eerste korte film, Ciel (2014) die te zien was in Cannes Short corner, het Nederlands Film Festival en Verona's San Gio Festival.

Vanaf dat moment werd film zijn belangrijkste focus en in 2015 verhuisde hij naar Gent om dichter bij een levendige filmscene te wonen. Datzelfde jaar startte hij zijn eigen bedrijf Idiot Productions.

Toen hij nog in Frankrijk woonde, begon hij met het filmen van de revival van een Londense rockgroep, Terminal Cheesecake. In 2018 voltooide hij de 36 minuten durende film Wages of the imagination over Terminal Cheesecake en de drang om muziek te maken. De film ging in première op IFFR 2019. Ondertussen begon hij zijn onderzoek naar zijn grootvader (1880-1929) en zijn vader (1928-2004) met een film in gedachten over 'drie generaties borderliners'. Het familieonderzoek resulteerde in een korte film Nowadays, geïnspireerd op een brief die zijn grootvader 100 jaar geleden schreef, een eerste opzet op weg naar een groter project… ZAAD is zijn eerste lange documentaire.

De artistieke praktijk van Elle van Baaren omvat sculptuur, installatie en performance. Haar doel is om georganiseerde chaos te creëren door elementen van wanorde te romantiseren.

Door middel van ironie probeer zij culturele normen te ondermijnen waarbij zij sociale veronderstellingen als uitgangspunt neemt. Haar werk onderzoekt het samen komen van tegenstellingen bijvoorbeeld  liefde en haat of leven en dood. Van Baaren’s focus ligt daarbij vooral op de overlappende grijze gebieden tussen dit soort polariteiten. Haar werk kenmerkt zich door een rauwe visuele kwaliteit die ontstaat uit het loslaten van controle. Hierdoor worden procesmatige onvolkomenheden mogelijk.

Aske Hvitveds werk roept bij de kijker de vraag op: hoe denk je als je verdiept bent in het zien van een schilderij? En hoe kunnen conventies over dit denken doorbroken worden door de ervaring zelf?

Om dit te bereiken onderzoekt de schilder Aske Hvitved het in scène zetten van verschillende lagen van tradities. Hij combineert een humoristische ondertoon met reflecties op de menselijke conditie. Naast de feitelijke materie maakt hij gebruik van verschillende representaties van materialen. Er worden bijvoorbeeld cartoon- en animatietechnieken gebruikt, waarbij de hint van bijvoorbeeld een bot de dood kan oproepen. Deze artistieke middelen beperken de schilderijen echter niet tot een specifiek thema. Zijn werk kruist meerdere referenties, waaronder oude Vlaamse schildertradities en hij bevraagt het gebruik van materiaal zoals bijvoorbeeld de combinatie spaanplaat met fragmenten van laminaatvloeren. 

Voor David Kloosterboer is twijfel een belangrijk deel van zijn levenshouding:  “Ik heb er veel baat bij. Het op een naïeve manier niet weten is het begin van het grootste deel van mijn werk. Deze naïviteit verandert en voedt mijn maakproces. Stap voor stap krijgt het werk zo betekenis. Terwijl ik het beeld observeer, kijk ik of ik het kan plaatsen in een reeks werken of dat het kan reageren met een ander  werk. Ik denk hierbij aan de vragen die ik heb en de twijfels die opduiken tijdens het maken. Elke beslissing vraagt om een reactie waarbij ik probeer open te staan voor de balans en nuance van het beeld.’’

Max Onink: ‘’Als je naar kunst kijkt, zou je dan verwachten dat het met je mee naar bed gaat? Mijn werk is afgestemd op de ruimte waarin het zich manifesteert; de lay-out en de materialen zijn van deze ruimte afgeleid. Ik bewerk de ruimte door objecten of elementen toe te voegen, zodat je eerst het gevoel krijgt dat je in een bekende situatie terechtkomt, om je vervolgens bij een tweede blik te laten twijfelen. Mijn werk doet je afvragen wat je waarneemt. Het gaat over kwetsbare onderwerpen en ongemakkelijke gevoelens, waarbij zaken aan de orde komen die misschien te dichtbij zijn voor comfort of ongepast zijn voor de setting. Ik zou willen dat mijn werk in jouw leven zou zijn, dat je het in je huis zou laten. Je verbeeldt het je niet; dit werk is voor jou gemaakt. Ik beloof je dat het je goed zal behandelen”.